I. Działalność instytucji szkoleniowych w województwie lubelskim w 2017 roku
Analiza działalności instytucji szkoleniowych w województwie lubelskim, aktywnych w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2017 roku, została opracowana na podstawie danych z raportu STOR-RIS.
Instytucje szkoleniowe mają obowiązek informować Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie o kontynuowaniu działalności szkoleniowej w kolejnym roku kalendarzowym, aktualizując dane do 31 stycznia kolejnego roku kalendarzowego.
Na początku 2017 roku pracownicy Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w WUP w Lublinie, na podstawie złożonych wniosków o kontynuację działalności przeprowadzili aktualizację danych instytucji szkoleniowych, w tym oferty szkoleniowej na 2017 r. Wnioski do RIS o kontynuację działalności złożyło 536 instytucji. Z powodu niepowiadomienia WUP w Lublinie o kontynuowaniu działalności szkoleniowej w kolejnym roku kalendarzowym 157 instytucji zostało wykreślonych z rejestru (o 11 więcej niż w 2016r.). W okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2017 r. wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych uzyskało 127 instytucji szkoleniowych, to o 22 instytucje więcej niż w roku poprzednim. Wnioski o wykreślenie z rejestru złożyły 3 instytucje szkoleniowe, 1 podmiot wnioskowało ponowne nadanie statusu instytucja" aktywna," Według stanu na 31 grudnia 2017 r. w województwie lubelskim, liczba aktywnych instytucji szkoleniowych wynosiła 625 (756 łącznie z oddziałami i filiami). Ogółem w kraju, na koniec 2017 roku zarejestrowanych w RIS było 14307 instytucji szkoleniowych.
II. Liczba instytucji szkoleniowych w województwie lubelskim (łącznie z oddziałami i filiami) w podziale na instytucje publiczne i niepubliczne.
Wśród zarejestrowanych w województwie lubelskim instytucji szkoleniowych 709 określiło swój status jako instytucja „niepubliczna" a 47 jako instytucja „publiczna."
III. Forma organizacyjna instytucji szkoleniowej
Forma organizacyjna wynika z podstawy prawnej funkcjonowania instytucji i jej dokumentów założycielskich. W województwie lubelskim usługi szkoleniowe oferują w przeważającej liczbie instytucje szkoleniowe prowadzone przez osoby fizyczne. Dużą grupę wśród instytucji szkoleniowych stanowią stowarzyszenia, fundacje, spółki, oraz inne osoby prawne w tym ZDZ.
W 2017 roku w ogólnej liczbie zarejestrowanych instytucji szkoleniowych:
- 385 to instytucje prowadzone przez osoby fizyczne w formie działalności gospodarczej
- 273 instytucji to stowarzyszenia, fundacje, spółki, oraz inne osoby prawne
- 48 zarejestrowanych instytucji reprezentowało inną formę organizacyjną
- 22 instytucje to placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego
- 13 instytucji to szkoły wyższe/kolegia
- 5 instytucji to szkoły ponadgimnazjalne: średnie, policealne
- 5 instytucji to ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego
- 1 podmiot to zakład pracy
- 1 instytucja to placówka naukowa, naukowo-badawcza, ośrodek badawczo-rozwojowy.
Wykres. Instytucje szkoleniowe wg formy prawnej prowadzonej działalności w 2017r.
IV. Liczba instytucji szkoleniowych (łącznie z oddziałami i filiami) posiadających akredytację lub znak jakości
Akredytacja lub znak jakości jest potwierdzeniem wysokiego standardu jakości świadczonych usług. W 2017 roku spośród instytucji zarejestrowanych w woj. lubelskim, 152 zadeklarowało, że posiada akredytację kuratora oświaty lub inny certyfikat jakości świadczonych usług. Na stronie internetowej Polskiego Centrum Akredytacji: www.pca.gov.pl można sprawdzić, czy certyfikat wydała upoważniona do tego instytucja, podane są tam akredytowane instytucje certyfikujące, według obszarów ich działania.
Instytucje szkoleniowe mają możliwość uzyskać wpis do Bazy Usług Rozwojowych dostępnej na portalu uslugirozwojowe.parp.gov.pl. Jednym z kryteriów warunkujących wpis do Bazy Usług Rozwojowych jest posiadanie stosownego certyfikatu lub dokumentu potwierdzającego akredytację, oznaczającego spełnienie przez podmiot wymagań w zakresie systemu zapewnienia jakości usług. Baza Usług Rozwojowych jest ogólnodostępną, bezpłatną platformą zawierającą oferty usług rozwojowych świadczonych w zróżnicowanej formie np.: szkoleń, kursów zawodowych, doradztwa, studiów podyplomowych, mentoringu czy coachingu.
V. Liczba szkoleń w układzie wojewódzkim wg tematyki prowadzonych szkoleń z uwzględnieniem obszaru szkolenia
Przyjęte w RIS obszary szkolenia są tożsame z obszarami szkolenia uwzględnianymi w statystyce publicznej szkoleń bezrobotnych i poszukujących pracy. Dla potrzeb ewidencji instytucji szkoleniowych przyjęto klasyfikację ofert według kategorii 34 obszarów tematycznych. Zasadą powinno być klasyfikowanie oferty szkoleniowej ze względu na zakres treści programu, a nie ze względu na adresatów szkolenia. Zawód uczestników może być podstawą klasyfikowania wówczas, gdy instytucja tematykę szkolenia definiuje przez odwołanie się do zawodu.
Tematyka prezentowanych przez instytucje szkoleniowe poszczególnych obszarów szkoleń w 2017 roku i liczba szkoleń przedstawia się następująco:
Akredytacja lub znak jakości jest potwierdzeniem wysokiego standardu jakości świadczonych usług. W 2017 roku spośród instytucji zarejestrowanych w woj. lubelskim, 152 zadeklarowało, że posiada akredytację kuratora oświaty lub inny certyfikat jakości świadczonych usług. Na stronie internetowej Polskiego Centrum Akredytacji: www.pca.gov.pl można sprawdzić, czy certyfikat wydała upoważniona do tego instytucja, podane są tam akredytowane instytucje certyfikujące, według obszarów ich działania.
Instytucje szkoleniowe mają możliwość uzyskać wpis do Bazy Usług Rozwojowych dostępnej na portalu uslugirozwojowe.parp.gov.pl. Jednym z kryteriów warunkujących wpis do Bazy Usług Rozwojowych jest posiadanie stosownego certyfikatu lub dokumentu potwierdzającego akredytację, oznaczającego spełnienie przez podmiot wymagań w zakresie systemu zapewnienia jakości usług. Baza Usług Rozwojowych jest ogólnodostępną, bezpłatną platformą zawierającą oferty usług rozwojowych świadczonych w zróżnicowanej formie np.: szkoleń, kursów zawodowych, doradztwa, studiów podyplomowych, mentoringu czy coachingu.
V. Liczba szkoleń w układzie wojewódzkim wg tematyki prowadzonych szkoleń z uwzględnieniem obszaru szkolenia
Przyjęte w RIS obszary szkolenia są tożsame z obszarami szkolenia uwzględnianymi w statystyce publicznej szkoleń bezrobotnych i poszukujących pracy. Dla potrzeb ewidencji instytucji szkoleniowych przyjęto klasyfikację ofert według kategorii 34 obszarów tematycznych. Zasadą powinno być klasyfikowanie oferty szkoleniowej ze względu na zakres treści programu, a nie ze względu na adresatów szkolenia. Zawód uczestników może być podstawą klasyfikowania wówczas, gdy instytucja tematykę szkolenia definiuje przez odwołanie się do zawodu.
Tematyka prezentowanych przez instytucje szkoleniowe poszczególnych obszarów szkoleń w 2017 roku i liczba szkoleń przedstawia się następująco:
- rozwój osobowości i kariery zawodowej – 1201
- usługi transportowe w tym kursy na prawo jazdy – 1148
- szkolenie nauczycieli i nauka o kształceniu – 1135
- języki obce – 1021
- zarządzanie i administrowanie – 782
- sprzedaż, marketing, public relations, handel nieruchomościami – 675
- rachunkowość, księgowość, bankowość, ubezpieczenia, analiza inwestycyjna – 579
- opieka zdrowotna – 531
- architektura i budownictwo – 500
- usługi fryzjerskie, kosmetyczne – 452
- technika i handel artykułami technicznymi, w tym : mechanika, metalurgia, energetyka elektryka, elektronika, telekomunikacja miernictwo, naprawa i konserwacja pojazdów – 432
- prawo – 419
- sztuka, kultura, rzemiosło artystyczne - 305
- szkolenia BHP – 293
- usługi gastronomiczne – 279
- opieka społeczna, w tym: opieka nad osobami niepełnosprawnymi, starszymi, dziećmi, wolontariat – 263
- prace sekretarskie i biurowe - 196
- nauki humanistyczne i społeczne, w tym: ekonomia, socjologia, psychologia, politologia, etnologia, geografia – 196
- ochrona własności i osób –129
- ochrona środowiska – 127
- usługi hotelarskie, turystyka i rekreacja - 125
- rolnictwo, leśnictwo i rybołówstwo - 109
- górnictwo i przetwórstwo przemysłowe, w tym przemysł lekki i spożywczy – 92
- inne obszary szkoleń - 66
- usługi krawieckie, obuwnicze – 48
- pozostałe usługi – 40
- usługi stolarskie, szklarskie – 39
- nauki o życiu i nauki przyrodnicze, w tym: biologia, zoologia, chemia, fizyka – 39
- podstawowe programy ogólne, w tym: kształcenie umiejętności pisania, czytania i liczenia - 35
- dziennikarstwo informacja naukowo-techniczna – 23
- matematyka i statystyka – 20
- weterynaria – 19
VI. Badanie jakości/efektywności szkoleń
W województwie lubelskim 703 instytucje szkoleniowe (łącznie z oddziałami i filiami) wykazały, że w 2017 roku prowadziły badanie jakości/efektywności szkoleń.
VII. Liczba aktywnych instytucji szkoleniowych w powiatach województwa lubelskiego w 2017 r.
Wiele aktywnych instytucji szkoleniowych swoje siedziby posiada na obszarze miasta Lublin. Niektóre instytucje szkoleniowe prowadzą działalność szkoleniową również w oddziałach lub filiach w innych miejscowościach województwa. Poza m. Lublin (powiat lubelski grodzki), w którym siedzibę wykazało 377 instytucji szkoleniowych, a w powiecie lubelskim ziemskim 38 instytucji, najwięcej aktywnych instytucji szkoleniowych było w powiecie chełmskim grodzkim – m. Chełm 45 podmiotów, oraz w powiecie zamojskim grodzkim – m. Zamość 44 instytucje. W powiecie bialskim grodzkim m. Biała Podlaska swoją siedzibę posiadało 25 instytucji szkoleniowych.
W województwie lubelskim 703 instytucje szkoleniowe (łącznie z oddziałami i filiami) wykazały, że w 2017 roku prowadziły badanie jakości/efektywności szkoleń.
VII. Liczba aktywnych instytucji szkoleniowych w powiatach województwa lubelskiego w 2017 r.
Wiele aktywnych instytucji szkoleniowych swoje siedziby posiada na obszarze miasta Lublin. Niektóre instytucje szkoleniowe prowadzą działalność szkoleniową również w oddziałach lub filiach w innych miejscowościach województwa. Poza m. Lublin (powiat lubelski grodzki), w którym siedzibę wykazało 377 instytucji szkoleniowych, a w powiecie lubelskim ziemskim 38 instytucji, najwięcej aktywnych instytucji szkoleniowych było w powiecie chełmskim grodzkim – m. Chełm 45 podmiotów, oraz w powiecie zamojskim grodzkim – m. Zamość 44 instytucje. W powiecie bialskim grodzkim m. Biała Podlaska swoją siedzibę posiadało 25 instytucji szkoleniowych.
Powiaty województwa lubelskiego | Liczba instytucji szkoleniowych |
---|---|
bialski grodzki m. Biała Podlaska | 25 |
bialski ziemski | 8 |
biłgorajski | 17 |
chełmski grodzki m. Chełm | 45 |
chełmski ziemski | 4 |
hrubieszowski | 15 |
janowski | 5 |
kraśnicki | 18 |
krasnostawski | 11 |
lubartowski | 16 |
lubelski grodzki m. Lublin | 377 |
lubelski ziemski | 38 |
łęczyński | 8 |
lubelski ziemski | 38 |
łęczyński | 8 |
łukowski | 11 |
opolski | 7 |
parczewski | 4 |
puławski | 30 |
radzyński | 8 |
rycki | 12 |
świdnicki | 23 |
tomaszowski | 11 |
włodawski | 10 |
zamojski grodzki m. Zamość | 44 |
zamojski ziemski | 9 |
Od początku funkcjonowania rejestru tj. od 2004 roku możemy zaobserwować dynamikę wzrostu wpisów do Rejestru Instytucji Szkoleniowych. Najliczniejszą grupę stanowią instytucje szkoleniowe posiadające status aktywnej instytucji w latach 2012-2017. W tym okresie we wszystkich powiatach województwa lubelskiego możemy zaobserwować wzrost liczby wpisów instytucji szkoleniowych do RIS. Rejestracja umożliwiła lokalnym instytucjom szkoleniowym ogólnopolskie zaprezentowanie ich oferty szkoleniowej, skierowanej do osób bearobotnych, poszukujących pracy oraz potencjalnych klientów komercyjnych.
Wykres. Liczba aktywnych instytucji szkoleniowych w powiatach województwa lubelskiego (łącznie z oddziałami i filiami) w latach 2012-2017.
IX. Podsumowanie i wnioski. Profil instytucji szkoleniowej wpisanej do Rejestru Instytucji Szkoleniowych w województwie lubelskim.
Na podstawie danych zawartych w RIS można określić typowy profil instytucji szkoleniowej posiadającej siedzibę na terenie województwa lubelskiego w 2017 roku. To instytucja szkoleniowa, którą można scharakteryzować jako:
Na podstawie danych zawartych w RIS można określić typowy profil instytucji szkoleniowej posiadającej siedzibę na terenie województwa lubelskiego w 2017 roku. To instytucja szkoleniowa, którą można scharakteryzować jako:
- instytucję niepubliczną
- prowadzoną przez osobę fizyczną, w formie wykonywanej działalności gospodarczej
- oferującej szkolenia jako podstawową formę edukacji pozaszkolnej.
Na podstawie informacji zawartych we wnioskach aktualizacyjnych złożonych w 2017 roku popularnymi obszarami szkoleń były :
- Rozwój osobowości i kariery zawodowej - najczęściej pojawiające się w tym obszarze tematycznym szkolenia to: Zarzadzanie czasem, Trening interpersonalny, Przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu;
- Szkolenie nauczycieli i nauka o kształceniu - w tym obszarze interesującą ofertę stanowiły kursy instruktorskie np. Instruktor sportu, Kurs animatora czasu wolnego;
- Języki obce - wśród ofert instytucji szkoleniowych realizujących szkolenia z tego obszaru 100 instytucji oferowało szkolenia z języka angielskiego, 55 podmiotów z języka niemieckiego. Kurs języka ukraińskiego w ofercie szkoleniowej posiadało 6 instytucji, 2 proponowały szkolenie z języka chińskiego, 3 z języka norweskiego;
- Usługi transportowe, w tym kursy prawa jazdy - kursy z tego obszaru oferowało 30 instytucji szkoleniowych;
- Informatyka i wykorzystanie komputerów – aż 160 instytucji szkoleniowych proponowało szkolenia z tego obszaru, miało to zapewne związek z zapotrzebowaniem na kwalifikacje związane z ofertami pracy z branży IT na rynku pracy.
Wielofunkcyjność aplikacji RIS pozwala na uzyskanie obszernej informacji na temat konkretnej instytucji szkoleniowej i jej aktualnej oferty szkoleniowej. Dostęp do Rejestru Instytucji Szkoleniowych znajduje się na portalu STOR - System Teleinformatyczny Obsługi Rejestrów PSZ, stor.praca.gov.pl oraz na stronie internetowej Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Lublinie: wuplublin.praca.gov.pl.
Opracowanie na podstawie danych z raportu wygenerowanego z Systemu Teleinformatycznego Obsługi Rejestrów STOR – RIS, dotyczącego instytucji szkoleniowych aktywnych w okresie od 01-01-2017 r. do 31-12-2017 roku.
Opracowała: Urszula Radajewska-Sagan - starszy inspektor wojewódzki ds. rejestrów.
Opracowanie na podstawie danych z raportu wygenerowanego z Systemu Teleinformatycznego Obsługi Rejestrów STOR – RIS, dotyczącego instytucji szkoleniowych aktywnych w okresie od 01-01-2017 r. do 31-12-2017 roku.
Opracowała: Urszula Radajewska-Sagan - starszy inspektor wojewódzki ds. rejestrów.